Problemātika
Salaca, Baltijas jūras centrālā baseina Austrumu daļas nozīmīgākā lašupe, ir ūdensobjekts, kura ekoloģiskās kvalitātes uzlabošanai ir jāpievērš īpaša vērība. Gan Padomes direktīvas 92/43/EEK (1992. gada 21. maijs) par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (Biotopu Direktīva), gan Eiropas Parlamenta un Padomes ūdens struktūrdirektīvas 2000/60/EC (Ūdens Struktūrdirektīva) mērķis ir nodrošināt veselīgas ūdens ekosistēmas, vienlaikus nodrošinot līdzsvaru starp ūdens resursu ilgtspējīgu izmantošanu un dabas aizsardzību. Lai racionālāk plānotu saldūdeņu apsaimniekošanu, ir nepieciešams jauns, vienots ietvars ūdeņu ekoloģiskās kvalitātes un biotopu kvalitātes novērtēšanai. Šādu pieeju sākotnēji izstrādās Salacas upes daļbaseinam, lai vēlāk to pielietotu visiem upju baseinu apgabaliem Latvijā un, iespējams, arī citur Eiropas Savienībā.
Mērķis
Projekta mērķis ir veicināt labu ūdens stāvokļa sasniegšanu Salacas daļbaseina upēs, kā to nosaka Biotopu Direktīva, Ūdens Struktūrdirektīva un ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas mērķi.
Projektā tiks veiktas vairākas aktivitātes, lai sasniegtu augstāk minēto projekta mērķi. Praktisku apsaimniekošanas pasākumu īstenošana un plānošanas dokumentu izstrāde ar mērķi uzlabot Salacas daļbaseina upju kvalitāti un saglabāt dabas vērtības ilgtermiņā, kā arī zināšanu un labās prakses nodošana sabiedrībai un jomas ekspertiem.
1. Biotopu direktīvas un Ūdens struktūrdirektīvas harmonizācija modeļteritorijā – Salacas daļbaseinā
Biotopu Direktīva un Ūdens Struktūrdirektīva ir vērstas uz upju un ezeru kvalitātes vērtēšanu, monitorēšanu, aizsardzību, kā arī pareizu apsaimniekošanu. Kaut arī abu direktīvu pieejā ir vairākas atšķirības, mērķis tām ir viens – panākt labu kvalitāti saldūdens ekosistēmās. Ņemot vērā abu direktīvu sasaisti, apsaimniekošanas pasākumu īstenošana Ūdens Struktūrdirektīvas ietvaros sniedz ieguvumu arī Biotopu Direktīvas mērķu sasniegšanā, un otrādi. Taču ir nepieciešama skaidri definēta pieeja Ūdens Struktūrdirektīvas un Biotopu Direktīvas harmonizācijas procesam. LIFE IS SALACA projektā tiks izstrādāta jauna pieeja saldūdeņu kvalitātes novērtēšanā un apsaimniekošanā, apvienojot abu direktīvu prasības Salacas daļbaseinā kā modeļteritorijā. Balstoties uz Salacas daļbaseina piemēru, tiks sagatavotas vadlīnijas vienota monitoringa tīkla izstrādei – metodiskā pieeja “soli pa solim”, lai tā varētu tikt izmantota gan citos upju baseinos Latvijā, kā arī citās ES dalībvalstīs.
2. Natura 2000 teritorijas “Salacas ielejas” dabas aizsardzības plāna izstrāde jaunā ietvarā
Dabas parkam “Salacas ieleja” pašreiz nav spēkā esoša dabas aizsardzības (turpmāk tekstā DA) plāna. Iepriekšējais DA plāns izstrādāts 2005. gadā, pagarināts līdz 31.12.2019., kurā Salacas upe bija sadalīta četros posmos, katram no tiem izstrādājot savu plānu. Projekta ietvaros plānots izstrādāt DA plānu, iekļaujot projekta rezultātus no Ūdens Struktūrdirektīvas un Biotopu Direktīvas harmonizācijas procesa un projektā īstenotajām Upmalu mežu un zivju dzīvotņu apsaimniekošanas metodēm, lai izveidotu jaunu un integrētu Natura 2000 teritorijas apsaimniekošanas plānu, kas kalpos par pamatu ne tikai ES nozīmes biotopu un sugu aizsardzībai un saglabāšanai, bet arī ietvers apsaimniekošanas aktivitātes, kas nepieciešamas Ūdens Struktūrdirektīvas pasākumu īstenošanai, tūrisma slodzes regulēšanai, ekosistēmu pakalpojumu nodrošināšanai u.c
3. Biotopu pieejamības, kvantitātes un kvalitātes uzlabošana ekoloģiski jutīgām zivju sugām
ES nozīmes aizsargājamā biotopa 3260 “Upju straujteces un dabiski upju posmi” aizsardzības stāvoklis Latvijā ir novērtēts kā nepietiekams. Nepietiekams aizsardzības statuss nozīmē, ka biotops atrodas situācijā, kad nepieciešama apsaimniekošanas vai politikas maiņa, lai biotops atgrieztos labvēlīgā aizsardzības stāvoklī, un pārskatāmā nākotnē tam nepastāv izzušanas draudi. Pārmērīga eitrofikācija un sedimentācija ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas samazina ekoloģiski jutīgo zivju sugu biotopu kvalitāti un zināmā mērā arī kvantitāti. Šī projekta ietvaros sagatavotās biotopu uzlabošanas vadlīnijas ar salīdzinoši nelielu koriģēšanu var tikt pielāgotas izmantošanai citās Latvijas lašupēs (Gauja, Venta, Irbe u.c) , tādējādi palielinot līdzīgu darbību efektivitāti un ieguvumu.
4. Upmalu mežu apsaimniekošana
Aizsargjoslu likums nosaka principus (pārsvarā aizliedzot), kā apsaimniekot upmalu mežus, lai novērstu erozijas procesu attīstību, tomēr, apsaimniekojot upju aizsargjoslas pēc esošajiem principiem, ik gadu upēs nonāk tūkstošiem kubikmetru sedimentu kas nogulsnējas upēs, tai skaitā straujtecēs, un veicina to kvalitātes pasliktināšanos. Upju piekrastē esošās pāraugušās baltalkšņu mežaudzes ir sasniegušas savu ekoloģisko potenciālu un vairs nespēj tik veiksmīgi uzņemt no sateces baseina nākošās barības vielas. Ievērojot esošos Aizsargjoslu likuma principus, tiek samazināta ekosistēmu pakalpojumu vērtība, ūdensteces tiek piesārņotas ar nosēdumiem, un tās zaudē ūdens pašattīrīšanās funkcijas. Šīs projekta aktivitātes mērķis ir demonstrēt jaunu pieeju upmalu mežu apsaimniekošanā, barības vielu piesaistē, kā arī eitrofikācijas mazināšanā. To var izdarīt, optimāli izvēloties koku sugu sastāvu mežaudzē, kas pozitīvi ietekmēs un palielinās veģetācijas daudzveidību mežaudzē, kā arī uzlabos ūdensteču kvalitāti, nodrošinot daudzveidīgus dzīves apstākļus upi un tās piekrasti apdzīvojošajām augu un dzīvnieku sugām.
5. Ekosistēmu pakalpojumu vērtēšanas pielietošana zemes izmantošanas modelēšanā
Salaca un tās pietekas sniedz daudzus būtiskus ekosistēmas pakalpojumus. Kā nozīmīgākie apgādes pakalpojumi minami zivju resursi un kokmateriāli, kas iegūti no upju piekrastēs augošajām mežaudzēm. Būtiskākie regulēšanas un uzturēšanas pakalpojumi ir klimata un ūdens aprites regulēšana, saldūdens kvalitātes uzturēšana, erozijas kontrole, piesārņojuma filtrēšana, barības vielu uzkrāšana un biotopu nodrošināšana (dzīvošanas, vairošanās, barošanās vietas, migrācijas koridori). Nozīmīgs ir arī kultūras pakalpojumu klāsts, kas ietver gan atpūtas iespējas, gan arī nodrošina cilvēkiem garīgu, estētisku baudījumu, kalpo par iedvesmas avotu un sniedz kultūras mantojuma, zinātnes un izglītošanas pakalpojumus. Pilnveidotās zināšanas par Salacas upes ielejā un upes ielejas nogāzēs pielietotajām apsaimniekošanas un atjaunošanas darbu metodēm un sniegtajiem ekosistēmu pakalpojumiem ir būtiskas, lai nodrošinātu Salacas un to pieteku atbilstošu apsaimniekošanu un sasniegtu ilgtspējīgu attīstību saskaņā ar Biotopu Direktīvas, Ūdens Struktūrdirektīvas un ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030. gadam izvirzītajiem mērķiem.
Izmaksas
Kopējais budžets 5 754 798,12 EUR, t.sk. Eiropas Komisijas finanšu ieguldījuma summa 3 452 878,88 EUR, Latvijas nacionālā līdzfinansējuma summa 1 866 957,61 EUR un partneru līdzfinansējums 434 961,63 EUR.